Dag 26: DC en terug naar Nederland

15 augustus 2014 - Amsterdam, Nederland

Vanuit Nederland ga ik mijn belofte inlossen, mijn afsluitende blog..

De laatste dag in de VS was kort maar krachtig. Na een kop koffie met Tim is hij naar zijn werk gegaan en ben ik mij klaar gaan maken voor de reis. Koffers nog even gereshuffeld (vloeistoffen uit de handbagage, breekbare dingen juist erin) en gesloten, alle overgebleven snacks bij Tim gelaten of juist ingepakt om het KLM-voer te vermijden, nog even lekker douchen en klaar. In de auto om bij Tim langs te gaan en de ambassade te gaan bekijken.

Erg leuk om te zien! Ik was nog nooit op een Nederlandse ambassade geweest. Gelukkig maar, want toeristen komen er meestal alleen als er iets aan de hand is. Voor mij was het grappig om op de dag van vertrek vast even in Nederland te zijn ;). Toch leuk als je aankomt over een oranje loper met het Nederlandse wapen erop en de Nederlandse vlag bij de deur ziet staan. Na een rondleiding van Tim door het pand en een voorstelrondje aan wat collega's, heb ik een veel beter beeld van de functies die je daar hebt! Voor 2 ervan zou ik zeker belangstelling hebben als ik niet zo'n leuke baan zou hebben. Wat dacht je van contactpersoon namens de KLPD die de contacten met de FBI onderhoudt? Of Bob, de man die namens defensie in Washington optreedt als contactpersoon voor alle defensiemedewerkers in de VS? Hij begon nog heel trots over de minister, heb maar niet gezegd dat wij aan de andere kant van de oceaan die avond aan de wijn zouden gaan ;)))). Was echt superleuk. Ook om te zien hoe trots Tim was, die ondanks allerlei (lichamelijke) tegenslagen, waardoor hij geen militair kon worden, er toch in is geslaagd om op dezelfde plek te werken waar zijn vader jaren geleden als militair ook werkzaam was. Wat een doorzetter!!

Daarna zijn we richting Washington Harbour gegaan voor een afscheidslunch. Wat een toplocatie. Aan de oever van de Potomac rivier, in de gezellige wijk Georgetown, heerlijk gegeten. Ik heb heel bewust de omgeving in mij op zitten nemen, wetende dat ik aan het einde van dezelfde lange dag vast niet zou kunnen geloven dat ik daar die middag nog zat.

Toen was het toch echt tijd om te vertrekken. Afscheid genomen van Tim, die mijn laatste dagen in de VS tot een waar feestje heeft gemaakt. Helemaal super. Gelukkig komt hij voor het einde van het jaar nog naar Nederland, kunnen we er gezellig nog even op terugkijken.

Daarna door het drukke DC-verkeer naar Dulles, de luchthaven. Wel mooi is dat ze op de snelweg twee aparte banen richting vliegveld hebben, dus je rijdt zo door. Inchecken ging soepel (mede dankzij mijn t-shirt met de tekst "you don't know me" die aangaf dat ik in een witness protection programme zat en zowel in de VS als bij de Nederlandse douane tot hilariteit leidde). In Washington zat ik vervolgens zo rustig te wachten en nog even te facetimen dat ik bijna mijn vlucht miste. Ik vond het NOG rustig bij de gate maar het bleek AL rustig te zijn omdat iedereen er al in zat. Even de vliegtijd en de instaptijd door elkaar gehaald.. Ach, ook wel eens stoer om als laatste in te stappen. Mega klein vliegtuig met 1 stoel aan de ene kant van het gangpad en twee aan de andere kant. Ik zat lekker alleen, dus prima! Binnen een uurtje stonden we in NY. Hoe frustrerend om de skyline te zien en te weten dat je niet van het vliegveld af mag!

Ik had bijna drie uur de tijd op JFK dus even lekker wat gegeten en gedronken en nog wat laatste dingen gekocht voor onderweg. Bij de kassa zag ik een flesje staan, "Dreamwater". Moest je heerlijk laten slapen in het vliegtuig. Dus gekocht! Nou, dat heb ik geweten. Toen ik ging zitten (op mijn gelukkig alsnog bij de balie geregelde raamplaats, kon ik lekker leunen) heb ik de helft opgedronken en ik sliep al voordat we de lucht in gingen! Halverwege de reis even wakker geworden en de tweede helft genomen en de volgende keer dat ik wakker werd was bij de daling richting Schiphol! Heerlijk, de hele reis is aan mij voorbij gegaan!

Op Schiphol werd ik gezellig opgewacht door mijn ouders. Heerlijk om ze weer live te zien ipv op een iPhone schermpje! We gebben gezellig nog even een koffie en een saucijzenbroodje genomen bij La Place (hoe Hollands) en op naar Den Haag. Wat rijden die Nederlanders als idioten! Behalve mijn vader natuurlijk ;). In Den Haag stond Artha gezellig op ons te wachten, met mijn goed bewaakte huissleutel. Ook stond mijn geliefde autootje (die heerlijk al die weken binnen heeft gestaan bij mijn onvolprezen garage) gewassen en wel voor de deur. Toppers zijn het!!

Van Artha kreeg ik een prachtige bos rood-wit-blauwe bloemen. Superleuk!! Mijn ouders gingen weer richting huis en Artha en ik naar de Happy Days voor de wakkerhoudsessie! Hoewel ik mij gelukkig na al die uren slaap kiplekker voelde. Floor is ook gezellig aangehaakt en we zijn heerlijk op het terras gaan zitten. Na een half uurtje kwam tot mijn verrassing ook Tamara aanrijden. Hoe leuk om iedereen weer te zien! Met de komst van Jeanine was het gezelschap compleet. Super dat zelfs zij tijd kon maken op de drukke dag van de eerste ministerraad en de Indië-herdenking. Heerlijk urenlang in de zon (en later klein beetje regen maar die voel je niet onder de parasol ;)) aan de drankjes gezeten. Wat een super manier om thuis te komen, in plaats van triest in een zwart gat naar je onuitgepakte koffers te kijken. Dank jullie wel lieve dames!!!!! Door jullie heb ik het tot 23u volgehouden die avond en daarna heerlijk tot de volgende ochtend half 10 geslapen. Nog nooit zo snel over mijn jetlag heen geweest!

Nu zit het er dan toch echt op. Na 4381 mijl, maar liefst 7050,5 kilometer. Vol met prachtige ervaringen en nu dus heerlijke herinneringen. Ik heb er van genoten en ik hoop jullie, via mijn dagboek, ook. Het was heel erg leuk om te zien hoe jullie mij volgden en zo mijn enthousiasme en verhalen kwijt te kunnen. Zoals jullie (hoorde ik) 's ochtends uitkeken naar een nieuw dagboek, zo keek ik 's ochtends uit naar de reacties, via het blog, de app of via FaceTime. Dank jullie wel daarvoor! Het was FANTASTISCH. Tot volgend jaar!!

PS ik ben druk bezig de laatste foto's en filmpjes te plaatsen. Ik hoop dat vandaag af te ronden. Foto's zullen dan nieuw zijn vanaf 14/8, filmpjes vanaf 12/8. De laatste foto zal na thuiskomst zijn bij de Happy Days, de laatste video van het Witte Huis. Dan weten jullie dat je alles gehad hebt. See you guys! X