Dag 18: van Hattiesburg naar Montgomery

6 augustus 2014 - Montgomery, Alabama, Verenigde Staten

Het wordt misschien wat eentonig maar ook vandaag was weer een superdag! Ik had niet zo'n heel lange, maar wel een prachtige rit van Mississippi naar Alabama. De rit begon door Desoto National Forest. Wat een prachtig gebied weer. Zie filmpje!

Daarna liep de route slingerend door allerlei dorpjes met de meest prachtige huizen. Zo ongeveer rond de lunch belandde ik in Alabama. Mijn indruk is dat deze staat een stuk rijker is dan Missisippi. De wegen blijven overal even goed, maar de huizen zijn beduidend groter en mooier. En voor mijn gevoel zie ik ook veel meer oude gebouwen, op de plantages in Mississippi na dan. Het mooiste dorp vond ik Hayneville. Nooit van gehoord verder, maar wat een prachtige landgoederen en een schitterend centrum. Zie de foto van het politiebureau (of beter gezegd de Sherrifs Office). Als dat er al zo uitziet, kun je je wellicht een voorstelling maken bij de rest.

Rond een uur of half vier ben ik in Montgomery, Alabama gearriveerd. Tijd om even in te checken (het hotel had ik al geboekt) en gauw weer op pad te gaan, want er is hier een hoop te zien.

Ik ben begonnen met een gebouw waar ik gelukkig door de hotelmijnheer op werd gewezen.... Het Witte Huis! Eerlijk gezegd nooit geweten dat die in Washington het tweede Witte Huis is en het eerste hier staat! De grap is alleen (kom ik net achter) dat ik het verkeerde gebouw heb staan bekijken (tsja, ze zijn allemaal wit), want wat ik bekeken heb bleek The State Capitol te zijn. Maar goed. Dat was ook mooi en lijkt erg op het huidige Witte Huis. Blond hoor!! Morgenochtend maar even terug dus, als ik dat red.

Daarna door naar het Civil Rights Monument. Daar had ik wel de goeie ;). Prachtige waterpartij bestaande uit twee delen. Een schaal waar water overheen stroomt en in het rond alle belangrijke gebeurtenissen staan gegraveerd die van belang zijn geweest voor de strijd voor gelijke rechten. Daarnaast een muur waar ook water overheen stroomt en waar een tekst op staat van Martin Luther King Jr. Zie foto's en filmpje.

Vervolgens door naar de plek waar ik voor was gekomen, de plaats waar Rosa Parks op 1 december 1955 weigerde om haar zitplaats in een bus af te staan en achter in de bus te gaan zitten, zoals de wet in Alabama dat toen voorschreef. De politie werd erbij geroepen en Parks kreeg een boete van $10. Toen ze weigerde te betalen, werd ze gearresteerd en in februari 1956 berecht voor verstoring van de openbare orde.

Martin Luther King kreeg lucht van de zaak, en begon de geweldloze "Montgomery-busboycot", waardoor het busbedrijf bijna failliet ging en uiteindelijk de scheiding van blanken en zwarten in zijn bussen moest afschaffen. Dit leidde tot meer protesten tegen de rassensegregatie. Intussen was de rechtszaak van Rosa Parks bij het Amerikaanse Hooggerechtshof beland, dat haar in het gelijk stelde en de scheiding tussen blanken en zwarten ongrondwettig verklaarde.

Parks overleed in 2005. Ter ere van haar is naast de bushalte een bibliotheek en museum opgericht. Als eerste vrouw in de geschiedenis van de Verenigde Staten werd haar lichaam opgebaard in het Capitool, een eer die normaal gesproken alleen aan presidenten en enkele oorlogshelden gegund is. (Met dank aan Wikipedia!)

Ik vond het heel bijzonder om daar te staan. Er hangen mooie bronzen plakkaten aan de muur die de geschiedenis uitbeelden en er staat een gedenkteken. Tamaar, ik moest wel even terugdenken aan hoe jij haar recent nog in je speech gebruikt hebt!! Heel speciaal om hier dan nu te staan en zeker de moeite waard. Wat een historierijke omgeving.

Tot slot ben ik de Alabama River gaan bekijken. Ook Montgomery heeft een Riverwalk, zij het minder gezellig dan in San Antonio. Maar de rivier was prachtig. Er stond een bord met een verhaal over hoe hoog het waterpeil ooit gestaan heeft in de zestiger jaren. Ik probeerde me net voor te stellen hoe het flink over de kade had geklotst (de rivier ligt een flink stuk lager), toen ik las dat er op de paal voor mij was aangegeven hoe hoog het water stond. BIZAR!!! Ik heb het gefilmd en twee keer nagelezen, ik kon het gewoon niet geloven. Zie filmpje!

Inmiddels was het 20u en nagenoeg donker, tijd om terug te gaan, wat te eten te halen en naar het hotel. Morgen immers een behoorlijk lange rit voor de boeg naar Savannah, Georgia, waar ik dan wel lekker twee nachten kan blijven. Een volle dag voor die mooie historische stad! Aangezien het mijn laatste mini-vakantie in de vakantie is en ik door strakke onderhandelingen bij eerdere hotels een hoop geld heb bespaard, heb ik mezelf in Savannah op twee nachten Hilton midden in het historisch centrum getrakteerd. Heerlijk!

Overigens heb ik wel een telefonische uitdaging. Niet alleen is mijn data abonnement op, waar ik niets van snap want ik dacht het voor een maand te hebben afgekocht, ook mijn telefoon is vol van alle foto's en filmpjes. Ik ben dus afhankelijk van wifi en van mijn andere telefoon voor het maken van foto's. Heb die lui gemaild, waar mijn data is gebleven en meteen geklaagd over het slechte bereik in maar liefst 5 staten, misschien dat ze als goedmakertje wat extra data geven. Maar voorlopig dus geen FaceTime op straat meer, alleen in het hotel, als ik wifi heb.

Afijn, er zijn grotere problemen! Tot morgen vanuit mijn luxe kamer in Savannah!

1. Laura:
    7 augustus 2014
    Filmpjes volgen zsm, internetverbinding van het hotel is kennelijk te langzaam.
  2. Annemieke:
    7 augustus 2014
    Wat een mooie dag weer! Wat vreemd trouwens van je data abonnement. Ben inderdaad benieuwd of ze over de brug komen. Hoop niet voor je (en voor ons natuurlijk ook) dat je pas weer een reactie krijgt als je weer terug...
  3. Patricia:
    Goeie rit vandaag! X
  4. Tamara:
    10 augustus 2014
    Wauw om die plek in het echt te zien...
    Second best is je blog, je schrijft het zo op dat ik het gewoon voor me zie!